مصاحبه با استاد محمد میرزا دباغ
"استاد سرآمد آموزش های الکترونیکی در نیمسال دوم سال تحصیلی 99-98" در دانشگاه فنی و حرفه ای
به گزارش روابط عمومی دانشکده فنی و حرفه ای تهران ولی عصر(عج)، دانشگاه فنی و حرفه ای، با توجه به شیوع ویروس کرونا و آغاز آموزشهای مجازی و به پاس اقدامات اساتید در عرصه آموزشهای الکترونیکی، فرصت را مغتنم شمرده و با انتخاب سرآمدان آموزشی در کل کشور، از تلاشهای ارزنده اساتید برگزیده، در کسوت "استاد سرآمد آموزشهای الکترونیکی در نیمسال دوم سال تحصیلی 99-98 " تقدیر نمود. لذا، به مناسبت گرامیداشت روز استاد، روابط عمومی دانشکده، مصاحبه ای با استاد محمد میرزادباغ، استاد سرآمد دانشکده ولی عصر (عج) در سطح دانشگاه فنی و حرفه ای انجام داد.
با سلام و عرض تبریک صمیمانه به مناسبت این انتخاب شایسته، لطفاً خود را معرفی نمایید و مختصری از سوابق تحصیلی خود را ارائه فرمائید.
دوران دانشگاه چطورگذشت؟ مقاطع مختلف تحصیلی را چگونه و درکجاها گذراندید؟
بنده، محمد میرزا دباغ، دوران تحصیل خود را در دبیرستان کمال رشته ریاضی فیزیک گذراندم و در سال 64 دیپلم گرفتم. سپس در کنکور دانشگاه سراسری، رشته معماری و دانشگاه آزاد در رشته گرافیک شرکت نمودم که موفق به قبولی در دانشگاه علم و صنعت در رشته معماری و گرافیک در دانشگاه آزاد شدم. با توجه به شهریه سنگین دانشگاه آزاد و شرایط موجود، تحصیلات خود را در رشته معماری در مقطع فوق دیپلم به پایان رساندم، ولی به دلیل علاقه بسیار به رشته گرافیک، مجددا در سال 77 در کنکور گرافیک شرکت کرده و این بار، در رشته گرافیک دانشگاه آزاد، در سن 32سالگی مشغول به تحصیل شدم و تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی ارشد، در این رشته ادامه دادم و از سال 82 همکاری خود را با دانشکده ولی عصر(عج) آغاز نمودم.
همکاری من با این دانشکده در زمینه تدریس نرم افزارهای ادوبی، فتوشاپ و ایلاستریتور و نیز دوره های غیر رسمی به صورت فوق برنامه، نرم افزار های ایندیزاین، Cinema 4D و کلاسهای کارگاهی بسته بندی و تجزیه و تحلیل آثار گرافیکی را نیز در سابقه تدریس دارم .
سوابق جنابعالی در حوزة تألیف مقالات علمی پژوهشی و هدایت پایان نامه ها و رسالههای تحصیلات تکمیلی چگونه بوده است؟
تدریس من غیر از دانشکده ولی عصر(عج)، در دانشگاههای مختلفی همچون دانشگاه شریعتی، میرعماد، آموزشهای آزاد دانشگاه تهران و دانشگاه مازیار بوده است.
هدایت تحصیلی و پایان نامه ها، عموما با گرایش گرافیک کامپیوتری و کارهای کارگاهی مانند طراحی پوستر و جلد کتاب، جلد کاور سی دی، طراحی وبسایت، تایپوگرافی و تایپوگرافی سه بعدی و مواردی که دانشجویان بتوانند از امکانات نرم افزارهای گرافیک کامپیوتری برای تولید محتوا استفاده کنند، بوده است.
نگاه تخصصی بسیار، به دانشجویان، خصوصا در رشته گرافیک که دارای شاخه های بسیاری است، کمک می کند تا بتوانند در یک شاخه به صورت تخصصی وارد شده و کسب دانش نمایند تا بتوانند در آن زمینه، با تجربه و تخصص بیشتری به جامعه خدمت کنند.
وضعیت فعلی رشته گرافیک را در دانشگاه فنی و حرفه ای و پیشرفت های صورت گرفته در این رشته، طی سالهای اخیر را چطور ارزیابی می کنید؟
با توجه به اینکه سالهای قبل، حدود 35 سال پیش، گرافیک در جامعه، به جز در بخش تخصصی آن، که ارتباط مستقیم با این رشته داشتند، شناخته شده نبود و در حیطه عموم، شناخت کافی وجود نداشت، اما به مرور زمان این رشته و این شناخت بسیار بیشتر شد و خانواده ها و بخش عمومی جامعه، توانستند آگاهی و آشنایی بیشتری در این زمینه پیدا کنند و با توجه به این موضوع، اهمیت آن، روز به روز، با توجه به نیاز امروز جامعه که وارد دنیای دیجیتال و شبکه های مجازی شده است و در این راستا به تبلیغات گسترده خصوصا در حیطه تولید محتوی دیجیتال، نسبت به 20 یا 30 سال پیش که بیشتر تمرکز بر روی چاپ بود، نیاز پیدا می کند.
در دنیای امروز، UI/UX دیزاین، بسیار این نیازها را جابجا نموده. همچنین طراحی وبسایتها و دیگر فضاهای دیجیتال، بسترهای جدیدی را در اختیار رشته گرافیک قرار داده است که دانشجویان می توانند وارد این فضاها شده و از توانمندیهای خود، در شاخه های بسیار گسترده رشته گرافیک استفاده نمایند که این گسترش شاخه های مختلف، می تواند به غنی ترشدن مفهومی به اسم رشته گرافیک کمک کند.
وجود برخی مشکلات، گاه تصوراتی را در اذهان برخی دانشجویان به وجود می آورد. پاسخ جنابعالی به دانشجویانی که با شما پیرامون مشکلات رشته تحصیلی، کسب شغل و خروج از کشور مشاوره می کنند چیست؟
یکی از مشکلات موجود در این رشته، هزینه های سخت افزاری است که دانشجویان با آن درگیر می باشند و از بزرگترین چالش ها، تهیه سخت افزارهایی مانند لپ تاپ، کامپیوتر، قلم نوری، اسکنر و غیره می باشد که به مرور زمان، ممکن است این نیاز ها پیچیده تر شوند و ابزارهایی که با تکنولوژیهای جدید در اختیار طراحان گرافیک قرار می گیرد، روز به روز هزینه های تحصیل در این رشته را بیشتر می کند. توصیه من به دانشجویان این است که با یک برنامه ریزی طولانی مدت و با توجه به بازده این سرمایه گذاری، با یک هدف بلندمدت در یک مسیر درست انجام پذیرد، زیرا با توجه به این نکات، این هزینه ها قابل توجیه است.
پس بهتر است این هزینه ها که هم به صورت مادی و هم به شکل انرژی و زمان است، سرمایه گذاری شوند، زیرا اگر به صورت حرفه ای و تخصصی بکار روند، ارزشمند بوده و باعث بالارفتن جایگاه علمی، اجتماعی، شغلی و بازده مالی معقولی می شود.
همچنین، دانشجویانی که در فکر خروج از کشور می باشند، می توانند در این رشته، مشروط به کسب تجربه وتخصص کافی و مطالعات جانبی، آینده خوبی داشته باشند.
جایگاه (گرافیک) در مقایسه با (دیگر رشته های هنری) و وضعیت کنونی این رشته در دانشگاههای ایران چگونه می باشد؟
جایگاه گرافیک، مربوط به ساختار آموزشی است و از حیطه کنترل دانشجویان خارج است که خوشبختانه در دانشکده ولی عصر(عج)، روی این بخش، انرژی و هزینه گذاشته شده است و می توان این مورد را، در تجهیز کارگاه عکاسی و همچنین سایتهای کامپیوتر و تلاشهای بسیار موثری که در بخش مدیریت دانشگاه توسط سرکار خانم دکتر فعال و مدیریت گروه گرافیک صورت گرفته است و تجهیز سیستم های آموزشی و بهروز نگهداشتن آن، بسیار مطلوب و موثر است. از سوی دیگر، اساتید نیز می توانند با به روز کردن اطلاعات خود، موجبات بالا رفتن جایگاه علمی این رشته را فراهم آورند.
رشته ی گرافیک، برخلاف باقی رشته های هنری چون نقاشی، مجسمه سازی، موسیقی و غیره، هنوز در بین عموم، به صورت کامل شناخته شده نیست و دستیابی به جایگاه واقعی در بین اقشار مختلف جامعه، نیازمند تلاش بسیار از سوی مراکز آموزشی، طراحان گرافیک، متولیان صنفی و همه دستاندرکاران این حیطه هنری است.
احساس جنابعالی از کسب عنوان استاد نمونه چیست و به نظرشما، یک استاد نمونه، از چه شاخص ها و ویژگیهایی برخوردار است؟
بسیار سپاسگزارم ازدانشکده، ریاست، مدیر گروه و دیگر کارکنان دانشکده که با آماده سازی فضای مناسب، موجبات تعامل، تبادل نظر و گفتمان با دانشجویان را فراهم نمودند.
البته که این انتخاب نسبی است و باید گفت، اکثر اساتید نمونه هستند. از داوران قدردانی می نمایم و افتخار می کنم که توانسته ام این عنوان را کسب نمایم.
از ویژگی های استاد نمونه می توان به چند نکته اشاره نمود، مانند: پشتکار، تلاش برای یافتن تخصص، مقابله با مشکلات و همراهی عزیزانی همچون خانواده و دوستان.
من در اینجا از همسر و خانواده خود سپاسگزارم که با ایجاد فضایی آرام، موجبات تحقیق و مطالعه و به روز کردن اطلاعات را، برای من، فراهم نمودند.
برای آینده چه برنامه هایی را در نظر دارید و استراتژی آتی شما، در حوزه فعالیتهای آموزشی و پژوهشی چیست؟
در مورد آینده چاره ای نیست جز اینکه خود را با اتفاقات و شرایط موجود تطبیق دهیم و مفهوم این اتفاق را بپذیریم. آموزش آنلاین موجب ورود به فضای مجازی شده است که می توان از نکات مثبت آن، به دسترسی تمامی افراد، حتی در دورترین نقاط کشور، به آموزشهای آکادمیک اشاره نمود.
همچنین، ایجاد تخصص در اساتید و دانشجویان در زمینه آموزشهای آنلاین و فرصتهایی که این نوع آموزش، در جهت جستجو و مطالعات بیشتر، در اختیار افراد قرار می دهد، از جمله دستاوردهای آموزش آنلاین می باشد.
امیدوارم که با گسترش دسترسی جمعی به واکسن کرونا، این مشکلات برطرف شود ولی نباید نادیده گرفت که این مسئله، خود، باعث ایجاد زمان و فرصتهای طلایی برای مطالعه و جستجوی بیشتر وهمچنین استفاده و مراجعه به طبیعت پیرامون و آموختن از آن و کسب اطلاعات بیشتر شده است.
از دیدگاه شما دانشجوی موفق چه ویژگی هایی دارد و چگونه می تواند مسیر ترقی را طی نماید؟
تلاش برای بهتر شدن، مفهومی است که دانشجو می بایست به آن دست یابد، مفهوم جُستن و به دنبال دانش بودن، مطالعات جانبی خارج از کلاس و همچنین آموختن بسیار از اساتید.
مجموعه تمامی این نکات و دانستگی نسبت به تعریف زندگی و فلسفه شخصی، از مفاهیم آموزش و مفهوم اصلی موفقیت و پیشرفت، داشتن آگاهی بیشتر، همچنین نگاه و جهان بینی شخصی و تبدیل آنچه می آموزیم به هویت شخصی، وارد شدن به حیطه گرافیک با سبک شخصی و تلاش در جهت تاثیر گذار بودن، از دیگر نشانه های یک دانشجوی موفق است.
ضمن سپاس فراوان به جهت حضور جنابعالی در این مصاحبه، منتظر شنیدن صحبت پایانی شما هستیم!
به عنوان سخن پایانی، از همه عزیزانی که در بخش روابط عمومی دانشکده، این فرصت را مهیا نمودند تا بیواسطه با دانشجویان در ارتباط باشم، تشکر می کنم.
همچنین، از ریاست محترم دانشکده، سرکار خانم دکتر فعال، استاد رزاقی و بقیه اساتیدی که در محضر ایشان بسیار آموختم، سپاسگزارم و مطمئن هستم این فضا، نتیجه تعامل بین تمام این گروهها و البته، حضور دانشجویان پرتلاش می باشد که با حضورشان، باعث می شوند اساتید، با انرژی و عشق، به کار خود ادامه دهند و از دانشجویان می خواهم، در این شرایط سخت، از پا ننشینند و به تلاش خود ادامه دهند.