صالحی عمران در «غیرمحرمانه» مطرح کرد؛
40درصد بیکاران کشور از فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند
به گزارش اداره کل روابط عمومی، برنامه تلویزیونی«غیرمحرمانه» با موضوع «مهارت شغلی دانشجویان» جمعه 27فروردین ماه با حضور ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور، علی اوسط هاشمی معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و رئیس آموزش فنی و حرفه ای کشور، علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی و محمدرضا آهنچیان مدیرکل برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری از شبکه دو سیما پخش شد.
بنابراین گزارش، در ابتدای برنامه؛ دکتر ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور در پاسخ به این سوال که در کشور چه تعداد بیکار از گروه فارغ التحصیلان آموزش عالی داریم، گفت: براساس اسناد موجود، بیش از 40درصد از فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار میباشند.
وی افزود: برای تحلیل این مسئله به نظر میرسد که میبایست تحلیل جامعتری ارائه کرد و تمامی تقصیرها بر گردن آموزش عالی کشور نیست. چرا که معتقدم اشتغال بحثی است که دارای ابعاد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است. آموزش عالی در کشور رشد کمی بسیاری را در سالهای اخیر داشته و تعداد دانشگاه ها و جمعیت دانشجویی بسیار زیادی داشته است. اگر چه ممکن است که ایراداتی در درون ساختار آموزش اصلی از لحاظ ارائه برنامه درسی و رویکرد آن به اشتغال و دانش قابل تحلیل باشد و بخشی از تقصیرات به این مسئله برگردد که کیفیت آموزش به گونهای ارائه نشده که منجر به اشتغال شود. لیکن، نباید فراموش کرد که بخش عمده اشتغال در ساختارهای خارج از آموزش عالی وجود دارد. بنابراین؛ اگر بخواهیم مشکل اشتغال و مهارت را حل کنیم باید از پایه شروع کنیم و آن هم آموزش و پرورش و نظام هدایت تحصیلی است.
وی خاطرنشان کرد: قرار نیست همه دانشآموزان خروجیهای آموزش و پرورش وارد دانشگاه شوند که در پایان دچار این معضل شویم.
صالحی عمران تاکید کرد: اگر سیستم هدایت و سیستم استعدادیابی در دوره متوسطه به خوبی شناسایی شوند و سیستم هدایت تحصیلی خوب باشد بخش عظیم آنها باید وارد دورههای آموزشی مهارتی فنی و حرفهای و بازار کار شوند که متاسفانه چنین ظرفیتی وجود ندارد و میتوان گفت که دلیل بیکاری اینجاست و بخش دیگر آن به ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور برمی گردد.
وی همچنین عنوان کرد: زمانی نیروی انسانی مکان واقعی خود را در بازار کار پیدا می کند که رشد اقتصادی و تولید ناخالص ملی، وضعیت سیاسی و ارتباط با نهادهای خارج از کشور محیط فعال و پویای اقتصادی داشته باشد که در این صورت بخش عظیمی از فارغ التحصیلان جذب خواهند شد. بنابراین؛ برای بررسی پدیده بیکاری فارغ التحصیلان باید به این مسئله از چند جانب نگاه شود و به ریشههای شکلگیری این بیکاری که بخشی از آن آموزش و پرورش است، پرداخت.
صالحی عمران با بیان اینکه مسئله بازار کار در سطوحهای پایین آموزش را باید حل کرد، افزود: کار و دانش در نظام آموزش و پرورش با هدف ورود آنها به بازار کار بوده، نه اینکه متقاضی دانشگاههای آموزش عالی و دانشجویان لیسانس باشند. تا این بخش به صورت ریشهای حل نشود این مشکل پابرجا نخواهد بود. علت اینکه در کشور این چنین نیست بدین خاطر است است که برنامهریزیهایی از سطوح پیش از دبستان، دوره متوسطه اول و دوم باید اصلاح شود و بخشی از آن به تغییر نگرشهای فرهنگی جامعه برمیگردد.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور خاطرنشان کرد: آموزش عالی در کشور به معنای این بوده که هر که دانشگاه رفته و مدرک تحصیلی اخذ کرده در دولت استخدام شده و صاحب منصب قدرت و امتیازات مختلف شده است و همین امر به دانشگاهها فشار آورده که راه رسیدن و ارتقاء منزلتهای اجتماعی و سیاسی و اقتصادی کسب مدرک آموزشی است که منجر به ظهور پدیدهای به نام مدرک گرایی شده است و به اصل "هر چه مدرک بیشتر بهتر " رسیده است. این موضوع باید اصلاح شود و تغییر این نگاه مستلزم این است که از رسانهها و نهادهای آموزش و پرورش و خانوادهها و صدا و سیما همه پای کار باشند و به یک نهضت ملی تبدیل شود.
وی با بیان اینکه برای ورود فارغ التحصیلان به بخشهای خصوصی فکری نکرده ایم، افزود: عمده فارغ التحصیلان در بسیاری از کشورها پشت میز نشین تربیت نمیکنند و وارد بخش دولتی نمی شوند بلکه وارد بخشهای خصوصی میشوند. لذا؛ میبایست به ایجاد این نگرشها پرداخت و این نگاه در ذهن فارغ التحصیلان و کارفرمایان بازنگری شود.
صالحی عمران همچنین بیان کرد: یکی از اصلاحات دیگری که در آموزش و پرورش دنیا اتفاق افتاد، حرفهگرایی در آموزش عالی است و در حقیقت رشتههای مهارتی کنونی بسیار مهم میباشد و جایگاه حرفهگرایی و مهارتآموزی بسیار ارزش پیدا کرده است.