در حال بارگذاری ...
چهارشنبه 26 دی 1403

برگزاری نشست تخصصی با عنوان غیرت و غیرتمند بودن

به گزارش روابط عمومی دانشکده فنی و حرفه ای دختران تهران ولی عصر (عج) در اولین روز از نمایشگاه قرآن در تاریخ 23/2/98 مصادف با هشتم ماه مبارک رمضان ، در غرفه دانشگاه فنی و حرفه ای  به همت دانشکده فنی و حرفه ای استان البرز

نشست تخصصی با عنوان آثار و نتایج " غیرت " از دیدگاه قرآن کریم در سالن نشست های بخش دانشگاهی بیست و هفتمین نمایشگاه قرآن کریم توسط عباس برغانی مدرس اخلاق و معارف دانشگاه فنی و حرفه ای استان البرز برگزار شد.

گفتنی است این نشست اولین نشست بخش دانشگاهی در نمایشگاه قرآن بود. سخنران این نشست استاد عباس برغانی مدرس اخلاق و معارف اسلامی دانشگاه های کرج  بودند که مباحث مطرح شده  توسط ایشان با استقبال پرشور علاقه مندان و بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآن کریم روبرو گردید. استاد برغانی در ابتدای کلام به فضیلت های اخلاقی در قرآن کریم پرداخته و بیان داشتند که وجه غالب تعالیم الهی در کتب آسمانی اخلاقی است و در قرآن دو موضوع مهم  توحید و معاد دربردارنده  مضامین اخلاقی است وبخش قابل توجهی از آیات  در موردتهذیب نفس می باشد..

مدرس اخلاق دانشگاه فنی البرز در ادامه  به مسئله غیرت در قرآن اشاره نموده وتاکید کردند که غیرت صیانت و حفظ هرچیزی است که برای انسان ارزشمند است.اسلام مسأله ی غیرت و تعصب را باطل معرفى نکرده بلکه اصل آن را حفظ نموده، زیرا غیرت ریشه در فطرت انسان دارد، و اسلام هم دین فطرت است، ولى در جزئیات آن دخالت کرده است، و فرموده آن قدر از غیرت و تعصب که مطابق با فطرت است، حق است، و شاخ و برگى که اقوام به آن دادهاند، باطل است.

 

 ایشان افزودند ؛هدف اصلی و اولیه اخلاق تزکیه انسان و سپس آراستنبه علم دانش و فضایل انسانی  است که سرلوحه تعالیم أنبیاء  تهذیب نفس می باشد  قلب پیامبر اکرم به جهت پاکی و صفای باطن که آیات الهی بر آن نازل گردید ،خزانه علم و معرفت الهی است.او که دریافت کننده حقیقت وحی بود ،معلم بشریت گردیدو اینهمه نور و معرفت بر عالم تاباند .پیش از خلقت بشر خداوند عشق و محبت خویش را در دل آدمی نهاد . استاد برغانی اشاره کردند که برخی  مقوله غیرت را به  غلط با مفهوم حسادت یکی می دانند ،ولی کسی که از خانواده اش در برابر ناملایمات محافظت می کند ،انسانی با غیرت است.اولین برداشت غلط و دومی صحیح است.

ایشان در پایان تاکید نمودند که در وجود انسان  شاکله ای از خوبی ها و بدیها جاری شده است. انسان ها به طور فطری با مفاهیم اخلاقی آشنا هستند.در قرآن دو نوع خطاب است ، خطاب یا ایها الناس آیات مکی. خطاب یا ایها الذین آمنوا خطاب مدنیکه خطاب به مؤمنین است،خطاب یا ایها الناس مخاطب تمامی انسانها است..